Autobusy monitorowane... i niebezpieczne? KOMENTARZ EKSPERTA Drukuj
12 listopada 2007

W portalu 4safe.pl ukazał się artykuł pt.:"Autobusy Monitorowane". Pasażerowie autobusów komunikacji miejskiej w Rybniku nie czują się bezpiecznie mimo obecności kamer CCTV. Uważają, że kamery nie działają, nie nagrywają tego co dzieje się w autobusach. Nadal dochodzi do nieprzyjemnych incydentów.

Odpowiadamy na pytanie: „Dlaczego?”

Osoby, które decydują o montażu kamer często zapominają, że pasażerowie, żeby czuć się bezpiecznie, muszą wiedzieć jak zadziała system CCTV, gdy znajdą się w niebezpiecznej sytuacji – jak zareaguje kierowca gdy np. pijak będzie zaczepiał pasażerów. Tabliczka "Pojazd monitorowany" nie wystarcza by pasażerowie czuli się bezpiecznie.

Celem skutecznego systemu CCTV w pojazdach jest zwiększenie subiektywnego poczucia bezpieczeństwa pasażerów. Monitoring nie tylko powinien nagrywać sprawców wykroczeń i przestępstw, ale również sprawiać, że pasażerowie będą bez obaw poruszać się autobusami, tramwajami i koleją nawet w późnych godzinach nocnych. Reportaż pokazuje, że aby system monitoringu wizyjnego dobrze spełniał swoją funkcję, warto prowadzić skuteczną politykę informacyjną.

Jak prowadzić politykę informacyjną?

Sugeruję przygotować kampanię informacyjną w pojazdach, na przystankach i lokalnych mediach. Można zastosować ciekawe graficznie tablice, plakaty, billboardy, spoty telewizyjne i radiowe, artykuły w prasie.
Kampania PR jest szczególnie ważna, gdy wprowadzamy pierwsze pojazdy wyposażone w kamery!

Skuteczna reklama pokazuje w prosty sposób na jaką pomoc może liczyć pasażer, gdy znajdzie się w niebezpiecznej sytuacji:

1. Kierowca zobaczy zdarzenie na monitorze.
2. Kamera nagra całe zdarzenie.
3. Kierowca będzie interweniował:

  • osobiście przez upomnienie lub odmowę przejazdu,
  • wezwie Straż Miejską lub Policję.

Warto pokazać w mediach zaangażowanie Policjantów i Strażników Miejskich oraz współpracę z kierowcami. Bardzo dobre efekty daje pokazywanie nagranych, udanych interwencji w lokalnych serwisach informacyjnych, ponieważ pasażerowie widzą, że system działa.

Kampania informacyjna daje dwie podstawowe korzyści:

  • zwiększa poczucie bezpieczeństwa pasażerów,
  • informuje potencjalnych przestępców że system jest skuteczny i zniechęca ich do popełniania przestępstw.

Obraz z kamery zainstalowanej w autobusie (źródło: 4safe.pl)

Informacja plus reakcja!

Kampania informacyjna będzie skuteczna, jeżeli pasażerowie zobaczą, że kierowcy i służby odp. za porządek, na co dzień działają wg procedur pokazywanych w reklamach.

Dlatego konieczne jest wprowadzenie zasady "zero tolerancji" dla agresywnych, nieodpowiednio zachowujących się pasażerów. Elementem programu powinny być szkolenia dla kierowców jak się zachować w trudnych sytuacjach i jak współpracować z Policją i Strażą Miejską oraz regularne spotkania wszystkich osób zaangażowanych w program.

Sugeruję przygotować szkolenie we współpracy z Policją i Strażą Miejską. Czego nauczyć kierowców?

  • jak rozpoznać, że coś się dzieje,
  • jak ocenić charakter zdarzenia i jak reagować,
  • w jaki sposób przekazywać zgłoszenia o zdarzeniach dyżurnym,
  • jak zwrócić się o pomoc do pasażerów.

Często dziwimy się, że jeden lub dwóch mężczyzn pod wpływem alkoholu może zastraszyć pełen autobus. Niestety, ulegamy tu społecznym mechanizmom psychologicznym, które powodują że liczymy na inicjatywę innych osób i obawiamy się, że nasze działania nie zostaną wsparte przez innych. Codzienność i badania pokazują, że jeżeli pojawia się lider, który przełamuje bierność, to pasażerowie wspólnie interweniują. Kierowca-lider może liczyć na pomoc pasażerów.

Zachęcam do zorganizowania regularnych spotkań kierowców, policjantów i strażników, którzy pełnią obowiązki dyżurnych, ponieważ:

  • pozwoli to nawiązać personalne relacje, co będzie skutkować dobrą współpracą i stworzeniem "koalicji przeciw agresji",
  • kierowcy będą mieli szansę omawiać trudne sytuacje, uzyskają od funkcjonariuszy narzędzia jak działać oraz wsparcie,
  • spotkania w grupie pozwalają wszystkim kierowcom wymieniać się doświadczeniami przez co przygotują się do różnych zdarzeń,
  • regularne spotkania pozwalają rozwiązać problemy w komunikacji i współpracy.

Wspólne zaangażowanie jest kluczem do sukcesu programu!

Warto, aby kampania zachęcać pasażerów, żeby aktywnie włączyli się do zapewnienia bezpieczeństwa. Reklamy powinny pokazywać, że pasażer który obawia się o swoje bezpieczeństwo powinien poinformować kierowcę, który przekaże informację dalej.

Pasażerowie powinni dowiedzieć się, że kierowca skupia się na drodze, więc może mieć trudności z obserwacją części pasażerskiej. Pasażerowie mogą zasłonić pole widzenia kamery, więc na monitorze kierowcy umkną sygnały, że coś się dziej.

Skuteczna współpraca miedzy kierowcami, a Policją i Strażą Miejską wymaga szybkiej wymiany informacji. Zwłaszcza w dużych miastach warto uruchomić specjalny kanał komunikacji – CB radio, specjalny numer alarmowy dla kierowców.

Bezpieczeństwo pasażerów to informacja i reakcja!